احتمالاً حتی یک نفر نیست که تا به حال نماز خوانده باشد. در مواقع اضطراری دعا هم از دل آدمی می آید که طوری زندگی می کند که می خواهد با خدا بیگانه بماند. خداوند این دعاها را می شنود، اما فقط یک زندگی منظم دعا برکات واقعی را به ارمغان می آورد.

دعا چیست؟
دعا یک گفتگوی عمومی و صمیمانه با خدا و نجات دهنده ماست. همچنین حاوی این اعتقاد راسخ است که دعاها شنیده می شود. دعا همچنین به معنای باز کردن گوش درونی برای شنیدن صدای خداوند است. دایره دعای یک مسیحی از نماز صبح ، نماز غذا و نماز عصر تشکیل شده است . در نماز صبح، از پدر آسمانی که ما را در طول شب زیر سایه خود نگه داشته سپاسگزاریم و از او می خواهیم که احکام و تکالیف روز پیش رو را برکت دهد. در نماز عصر از خدا می خواهیم که به واسطه عیسی ما را از گناهان و گناهان ما ببخشد و خود و عزیزانمان را به سرپرستی خداوند بسپارد. در دعای غذا، خدا را به خاطر نان روزانه و تمام نیازهای زندگی که در این زندگی دنیوی به ما می دهد، شکر می کنیم.

ما اغلب در دعا به زبان خودمان با خدا صحبت می کنیم ( دعای آزاد ). با این حال، ما همچنین می توانیم از فرمول های ثابت شده دعا ( دعای تجویز شده ) استفاده کنیم. عیسی اغلب با کلمات مزامیر عهد عتیق دعا می کرد. مارتین لوتر نیز از آنها به عنوان دعا استفاده می کرد. بسیاری از آهنگ های موجود در کتاب سرود و دعای کلیسا نیز دعا هستند. مخصوصاً برای جوانان مسیحی خوب است که از دعاهای تجویز شده برای یادگیری دعا استفاده کنند.

دعای پدر ما
هنگامی که شاگردان متوجه شدند که نمی توانند به درستی دعا کنند، از عیسی خواستند تا به آنها آموزش دهد. عیسی به آنها یک دعا را آموزش داد (که ممکن است آن را دعای خداوند بنامیم ، و آن را به طور کلی به عنوان دعای پدرمان می شناسیم . این دعا باید نمونه ای برای همه عبادت کنندگان باشد. دعای پدر ما توسط همه مسیحیان در سراسر جهان استفاده می شود.

پدر ما که در بهشتی
نام تو مقدس است
بیا به کشورت
اراده تو در زمین نیز چنانکه در آسمان است.
نان امروز ما را بدهید.
و قرض های ما را ببخش،
همانطور که ما بدهکاران خود را می بخشیم.
و ما را به وسوسه نکش، بلکه ما را از شر نجات ده.
زیرا پادشاهی و قدرت و جلال تا ابدالاباد از آن توست. آمین

سخنان برکت
بخشی دیگر از زندگی دعای بسیاری از مسیحیان، کلمات برکت است (اعداد 6: 22-27) که برای پایان دادن به لحظات دعا و در قالب دعا مناسب است:

خداوند ما را برکت دهد و ما را حفظ کند!
خداوند صورت خود را بر ما بدرخشد و به ما رحم کند.
خداوند روی خود را بر ما بلند کرده و به ما سلامتی عطا کند. آمین


دستها برای نماز بسته شده است

چگونه دعا کنیم؟
وقتی نماز می خوانیم دست هایمان را روی هم می گذاریم. این موقعیت از نماز ما که در آن به تعظیم یا زانو می نشینیم، دست های درمانده و درمانده خود را در هم می بندیم و چشمان خود را می بندیم، به ما این امکان را می دهد که خود را از همه تأثیرات، موانع و ناآرامی های آزاردهنده محیط جدا کرده و افکار خود را بر این موضوع متمرکز کنیم. محتوای دعا دعای جدی همیشه آرامش شگفت انگیزی را برای قلب به ارمغان می آورد. آخر اینکه جایگاهی که در آن نماز می خوانیم تعیین کننده نیست. جایگاه نماز باید هم با شرایط درونی و هم با شرایط اطراف ما مطابقت داشته باشد. مهمترین چیز این است که از خداوند روحیه جدی دعا بخواهیم.

خداوند همه دعاها را می شنود
حتی ضعیف ترین ضربه ها نیز در پناه خداوند نیست. لازم نیست خط کش ماهری باشی تا خدا به ما توجه کند، باید خالصانه دعا کنی. حتی تمام دعاهای ما برآورده نمی شود. ما نمی دانیم که واقعاً به چه چیزی نیاز داریم و چه چیزی می تواند به بهترین وجه فراتر از ذهن ما به هدف خدا خدمت کند. بنابراین باید یاد بگیریم که در دعا با اطمینان بگوییم: پروردگارا، اراده تو انجام شود. (لوقا 22:42).

(مقاله قبلی از کتاب دوره کوتاه آموزش سخنرانی در کلیسای انجیلی لوتری استونی، Osmo Alaja، Kalevi Tamminen، Jaak Salumäe، EELK Consistory، Tallinn 1991)

ساختن صلیب
دعا شامل برکت دادن با صلیب خودتان است. طبق رسم کلیسای غربی، صلیب را با نوک انگشتان کف دست باز می‌کنند که پشت سر هم پیشانی، سینه، شانه‌های چپ و راست را لمس می‌کنند و می‌گویند: به نام پدر و پسر و مقدس. روح. آمین. هر دعایی را می توان با صلیب شروع یا خاتمه داد. این قطعاً هنگام ورود و خروج از کلیسا، در آغاز عبادت، در آمرزش گناهان، در پایان دین، در مراسم عشای ربانی و در زمان برکت نهایی انجام می شود. در واقع، هر بار که یک روحانی کلیسا را ​​غسل تعمید می‌دهد، می‌تواند با برکت دادن به خود با صلیب، همراهی خود را با او و با کل کلیسا ابراز کند. صلیب یک دعای بی کلام و یک عقیده مشهود است. همانطور که یک روحانی در عبادت یک کلیسا را ​​با صلیب برکت می دهد، ما نیز می توانیم با صلیب به یکدیگر برکت دهیم. این یک رسم قدیمی بوده است که والدین به فرزندان خود صلیب برکت می دهند، مثلاً وقتی آنها را می خوابانند یا به مدرسه می فرستند. در بسیاری از کلیساها، یک کاسه آب مقدس در کنار در وجود دارد - قبل از ساختن صلیب، فرد می تواند نوک انگشتان خود را در آن فرو کند.

دعاهای مختلف

صبحانه

دعای سنت بریجت
، راه خود را به من نشان بده، خداوندا، و به من اراده کن تا آن را طی کنم! آمین

دعای صبح مارتین لوتر
از تو سپاسگزارم، ای پدر آسمانی ام، عیسی مسیح، پسر محبوبت، که مرا در آن شب از این همه بدی و بدی
پنهان کردی ؛ هر عمل من و تمام زندگی من برای تو خوشایند خواهد بود. بنابراین من با تمام جسم و روح خود را به شما متعهد می کنم. باشد که فرشته ی مقدس تو مرا همراهی کند تا دشمن شریر بر من تسلط نداشته باشد! آمین

 

 

دعای یک سرباز پیر
پروردگارا گاهی فراموشت می کنم اما فراموشم نکن! آمین

دعای صبح کودک،
پدر آسمانی، به فرشتگانت عطا کن تا در سفر روزم مرا همراهی کنند، در مدرسه و در راه خانه از من پنهان و محافظت کن. کمکم کن این روز را مطابق میل تو زندگی کنم. آمین

درخواست غذا

ای خداوند، چشمان همه منتظر توست و تو در موعد مقرر گوشت آنها را به آنها خواهی داد. آمین

دستت را باز می کنی و هر چیزی را که زندگی می کند با شادی پر می کنی. آمین
(مصور ۱۴۵: ۱۵،۱۶)

خداوندا بر ما و هدایایی که از تو می گیریم با فیض فراوان برکت ده. آمین

ای خداوند عیسی، بیا، ما با تو غریبه نیستیم، سفره برای ما بچین، همه چیز را برکت بده!
(KLPR 423)

پروردگارا، نان را برکت بده، همچنان با ما باش. آمین
(KLPR 419)

کسی که به پرندگان غذا می دهد از من نیز مراقبت می کند. همه نیازها را برآورده می کند، از ته قلبم از او تشکر می کنم!

خداوند را ستایش کنیم زیرا او نیکو است و رحمت او تا ابدالاباد است. آمین

نماز عصر

دعای شب مارتین لوتر از
تو سپاسگزارم، خدای من، پدر بهشتی عزیز، عیسی مسیح، پسر محبوبت، که مرا از این شب آسیب و خطر نجات دادی و از تو خواستم که همه گناهانم را ببخشی و امروز با مهربانی از من برای شر محافظت کنی. و بد، تا تمام زندگی من و همه کارهایم برای تو پسندیده باشد. من جسم و جان خود را به دست تو تسلیم خواهم کرد و رحمت پدرانه تو مرا فرا خواهد گرفت. آمین

دعای قرون وسطی
، ای خداوند پدر آسمانی، مراقب ما باش و ما را از هر بدی در جسم و روح حفظ کن. بگذار آن شب در پناه تو با جسارت نفس بکشیم! و چون شب آخر فرا رسد، بیایید در آرامش بخوابیم و دوباره در جلال پسر تو عیسی مسیح خداوند ما بیدار شویم. آمین

عیسی عزیز مرا پرستش کن تا راحت بخوابم و روحم را تقدیس کن تا وارد بهشت ​​شوم. آمین

پدر، فرشتگانی را از بهشت ​​بیاور تا در شب مراقب من باشند. اگر از شما بخواهم به بالا نگاه کنید، به پایین نگاه کنید. آمین

ارسال
یک درخواست دعا، درخواست شفاعت یا تشکر خود را با استفاده از فرم تماس زیر مستقیماً برای روحانی کلیسا ارسال کنید تا در مراسم عشای ربانی یا مراسم عبادت بعدی آن را به خدا ارائه کند. از همین فرم تماس می توان برای ارسال آرزوی بزرگداشت یکی از عزیزان فوت شده نیز استفاده کرد.